Lesvorm
Spelvorm
Doelgroep
Bovenbouw VMBO en onderbouw HAVO/VWO en MBO
Duur
45 - 90 minuten
Gastdocent mogelijk
Mogelijk

MoneyRace kennisspel

MoneyRace wordt gegeven in de themamaand september.

Hoe is het eigenlijk gesteld met de kennis van jongeren over geld en hoeveel iets kost? En hoe krijg je die interesse en kennis aangewakkerd?

WWJB is ervan overtuigd dat je het beste aan jongeren zélf kunt vragen hoe je andere jongeren inspireert om hun kennis over financiën te vergroten. MoneyRace is één van die door jongeren bedachte initiatieven. Tweedejaars studenten aan de Fontys Hogeschool gingen in opdracht van WWJB aan de slag om het spel MoneyRace op te zetten. En met succes!

Deze workshop is bedoeld voor scholieren in de bovenbouw VMBO en de onderbouw van HAVO/VWO en onderbouw VMBO. De lesduur kan varieren tussen de 45 en 90 minuten. De inleiding duurt 5 minuten en de afsluiting 10 minuten.

MoneyRace, alles wat je moet weten over geld, is het spel waarbij je op een leuke manier je financiële kennis vergroot. Alle kennisvragen hebben betrekking op zes financiële gebieden. Het spel daagt jongeren uit om na te denken over geld en uitgaven met vragen als: wat kost een douchebeurt gemiddeld? Wanneer kun je belasting terug vragen? Welke verzekeringen zijn verplicht? En wat betekent zwart werken? Over de vragen die in het spel zitten is gebrainstormd met leerlingen van het ROC Popacademie. Dit sluit aan bij de aanpak van WWJB: co-creatie met jongeren, voor jongeren!

Bij de ontwikkeling van dit spel stonden een aantal belangrijke financiële competenties centraal. Met dit spel worden daaruit volgend een aantal belangrijke financiële onderwerpen behandeld: administratie, overzicht, (be)sparen, verleidingen, bewust aankopen en recht & werk.

Doel van het spel: De leerlingen zijn zich bewust wat ze moeten weten van de volgende financiële competenties:

Administratie
Belangrijke papieren en je persoonlijke gegevens moet je altijd goed bewaren. Dat is nodig voor controle en om overzicht. Zo voorkom je dat je later eventueel in de problemen komt of inkomsten misloopt. Door op tijd te betalen en je gegevens bij te houden, kun je schulden voorkomen.

Overzicht
Door overzicht te houden, weet je hoeveel geld je hebt. Je weet waaraan je geld hebt uitgegeven en zult ontdekken dat er maanden zijn die een stuk duurder zijn. Door te plannen, weet je precies in welke maanden je iets meer geld moet hebben en in welke maanden je dus iets zuiniger moet doen.

(Be)sparen
Door op je geld te letten hoef je daarover niet te stressen of te ruziën met je ouders of vrienden. Door te sparen bouw je een buffer op voor als er iets kapot gaat. Je kunt dat dan direct vervangen. Natuurlijk kun je ook sparen voor grotere aankopen.

Verleidingen
Door alleen te kopen wat je echt wilt, kun je aardig wat geld besparen. Het is verleidelijk om iets te kopen dat in de aanbieding is. Vraag je je ook serieus af of je het echt nodig hebt? Je kunt je geld maar 1x uitgeven en dat kun je dan beter doen aan dingen die je écht wilt hebben!

Bewust aankopen
Door prijzen en producten te vergelijken, kun je inschatten wat een redelijk bedrag is voor je aankoop. Zo zorg je dat je niet onnodig veel uitgeeft. Het is slim om te checken of een aankoop later nog extra kosten met zich meebrengt. De slogan “niet tevreden, geld terug” is er niet voor niets!

Rechten & Werk
Door op de hoogte te zijn van je rechten als werknemer laat je geen geld en andere mogelijkheden liggen waar je recht op hebt, zoals geld terug van de belasting, vrije dagen, vakantiegeld, pensioen en een reëel uurloon.

Wat houdt MoneyRace in?
Het spel en het nut van het spel worden eerst door de (gast)docent geïntroduceerd, door prikkelende vragen te stellen over geldzaken. Vervolgens gaan de leerlingen in  kleine groepen het spel spelen. De begeleider enthousiasmeert en begeleidt bij het spelen van het spel. De gastles wordt vervolgens plenair afgesloten door winnaars uit te roepen en te reflecteren op het spel en de inhoud.

Kerndoelen:

  • De leerling leert in eigen ervaringen en in de eigen omgeving effecten te herkennen van keuzes op het gebied van werk, consumeren en budgetteren.

Overige competenties:

  • De leerling leert verworven algemene kennis toe te passen.

 

Klik hier om het lesmateriaal te bekijken (pdf)